Ķīnas gigants Alibaba gatavojas rekordaugstam IPO

630x360 06 1Sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) tirgus 2014. gadā ir “satrakojies” — 94 kompānijas ir iznākušas arēnā.

Pats gaidītākais IPO investoru vidū, tomēr, ir Alibaba Group Holding Ltd. sākotnējais publiskais piedāvājums. Kompānija Alibaba – viena no tām kompānijām, kas veicināja Ķīnas kļūšanu par ekonomikas lielvalsti pēdējo 15 gadu laikā – iesniedza pieteikumu par akciju IPO otrdien, 2014. gada 6. maijā, kas var kļūt par pašu lielāko sākotnējo publisko piedāvājumu ASV vēsturē.  

 

Attīstības vēsture

 

Kompāniju Alibaba 1999. gadā dibinājis bijušais angļu valodas skolotājs Džeks Ma, kurš savāca $60 tūkst., piesaistot 80 investorus ar mērķi izveidot online-tirgu Ķīnas kompānijām. Atverot savu uzņēmumu dzīvoklī Hančžou, viņš sāka ar pāris duču preču pārdošanu. Kopš tā laika kompānija  Alibaba pārņēma mazumtirdzniecību Internetā Ķīnas teritorijā, kas drīzumā kļūs par pasaulē lielāko elektroniskās komercijas tirgu. Kompānija ir pavirzījusies tālāk par savu sākotnējo mērķi savienot komerciālos uzņēmumus vienu ar otru, nonākot līdz projektiem, kas ļauj uzņēmumiem pārdot sabiedrībai pa tiešo, izmantojot Tmall.com, bet parastiem iedzīvotājiem – pārdot kaut ko vienam otram, izmantojot Taobao. Kompānija Alibaba tāpat ir laimīgais iepirkšanās meklēšanas sistēmas eTao, kā arī speciālo piedāvājumu online-veikala Juhuasuan īpašnieks.

 

2013. gada beigās kompānijā Alibaba strādāja gandrīz 21 tūkst. darbinieku, bet šobrīd kompānija jau nodarbina 24 tūkst. darbinieku. Uzņēmuma īpašumtiesību attiecība: Softbank Corp. pieder 34% kompānijas, Yahoo! Inc. — 24%, pašam Džekam Ma — 8.9% un Džozefam Cai — 3.6%.

 

2012. gadā uz kompāniju attiecināja 70% piegādāto sūtījumu Ķīnā, laikā, kad darījumi, kas veikti caur kompānijas platformām, sastāda gandrīz 2% no valsts IKP. Nav brīnums, kādēļ vadošie analītiķi Alibaba izskata kā privāto kompāniju, kas Ķīnas ekonomikas labā ir izdarījusi vairāk kā jebkura valsts organizācija. Līdz 2012. gada septembrim kompānijas rādītāji bija $485 miljoni tīrās peļņas un $4.1 miljards ienākumu. Bet 2013. gadā, tikai vienas dienas laikā, kompānija darījumos sasniedza līmeni  $5.75 miljardu apmērā.

Kompānijas tirgus vērtība šobrīd tiek novērtēta ar summu $168 miljardi, kas ir augstāk par 95% kompāniju, kas iekļautas Standard & Poor's 500 Index, tāpat kompānija tiek uzskatīta par visdārgāko interneta-kompāniju pēc Google.

 

Ilgi gaidītais IPO

 

2014. gada martā Alibaba Group Holding Ltd. paziņoja par saviem plāniem par akciju sākotnējo publiskā piedāvājumu un priekš IPO izvēlējās Ņujorku, pēc tam, kad Honkonga atteicās apstiprināt kompānijas valdes struktūru, kas ļautu īpašniekiem iecelt lielāko daļu valdes locekļu. Un visbeidzot maijā tika iesniegts pieteikums akciju sākotnējam publiskajam piedāvājumam uz pārdošanu, kas pēc prognozēm var kļūt par pašu lielāko IPO ASV vēsturē.

 

Publikācija par akciju emisiju oficiāli atsaucas uz IPO kā uz darījumu $1 miljarda apmērā, tomēr tiek gaidītas izmaiņas skaitļos, aprēķinot reģistrācijas izdevumus. Kompānija neprecizēja, kādu tieši akciju skaitu tā izlaidīs vai kādā vērtībā. Šie dati tiks paziņoti tuvāk pārdošanas datumam. Daži avoti ziņo, ka Alibaba gatavojas pārdot apmēram 12% kompānijas daļu, kas, izejot no vērtības, pārvērtīsies par akciju izvietošanu apmēram $20 miljardu apmērā, kas ir augstāk par IPO vērtību, ko izvietoja kompānija Visa Inc. 2008. gadā, par summu $19.65 miljardi un kompānijas General Motors IPO, $18.64 miljardu apmērā 2010. gadā.

 

Šī darījuma vērtspapīru izvietošanas galvotāji būs Deutsche Bank AG (DB), Credit Suisse Group (CS), Morgan Stanley (MS), JPMorgan Securities (JPM) un Citigroup Inc. (C). Nepieciešams iziet veselu procesu, pirms kompānijas Alibaba akcijas sāks tirgot biržā, kas ietver sevī vairākas tikšanās un dokumentu pārskatīšanu, lai noteiktu akcijas cenu. Elektroniskās komercijas kompānijai-gigantam tāpat ir jāizlemj, vai iekļaut savas akcijas fondu biržas Nasdaq vai Ņujorkas fondu biržas sarakstā.  

 

Kompānijas finanšu fakti

 

Oficiālajā publikācijā par akciju izlaišanu kompānija Alibaba ziņo, ka 2014. fiskālā gada pirmo 9 mēnešu ienākumi sastādīja $6.5 miljardus, kas ir pieaugums par 57%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, laikā, kad tīrā peļņa par šo pašu periodu tiek novērtēta $2.9 miljardu apmērā – galvu reibinošs pieaugums par 305%, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Ķīnas interneta-gigants paziņoja, ka ienākumi par 2013. gada ceturto kvartālu sastādīja $3.06 miljardus — pieaugums par 66%, salīdzinot ar gadu iepriekš. Par to pašu kvartālu tīrā peļņa palielinājās vairāk kā divas reizes, sasniedzot līmeni $1.35 miljardu apmērā. Šie skaitļi kalpoja par pamatu novērtēt kompāniju par summu $245 miljardi.

 

Kompānija Alibaba publicēja datus, ka 84% tās ienākumu avots ir elektroniskās komercijas operācijas Ķīnā. Pagājušajā gadā kompānijai bija vairāk kā 231 miljoni aktīvo lietotāju, kuri Alibaba mājas lapās veica tirdzniecību apmēram $248 miljardu apmērā. Tajā pašā gadā Taobao un Tmall veica darījumu apstrādi par summu $170 miljardi, kas ir vairāk, nekā iztērēts eBay Inc. (EBAY) un Amazon.com Inc. (AMZN) kopā. Interesanti atzīmēt, ka uz kompāniju attiecināmi 80% no visa Ķīnas elektroniskās komercijas tirgus, kas ir otrs lielākais pasaulē. Uz ārējo tirdzniecību attiecināmi 12% no kompānijas ienākumiem, laikā, kad uz interneta-infrastruktūru un “mākoņa” datu apstrādi tīklā – 1.9% no kompānijas ienākumiem.  

 

Kompānija tāpat atzīmē, ka 19.7% no tās kopējā mazumtirdzniecības apjoma, 2013. gada ceturtajā kvartālā, iegūti no mobilo ierīču lietotājiem. Tajā pašā laika periodā kompānijai bija 136 miljoni ikmēneša aktīvo lietotāju, kas izmanto mobilās ierīces. Kompānija Alibaba iegulda pietiekami daudz līdzekļu patērētājos, kas izmanto mobilās ierīces, tādas kā planšetes un smartfonus. Tai pieder TangoMe akcijas, kas nodarbojas ar ziņojumu sūtīšanu un Lyft akcijas, ride-sharing programma, kas apkalpo vairāk kā 60 ASV pilsētas. Turklāt, kompānijai ir sava mobilo ierīču operētājsistēma, un tā nomā frekvenču resursus no kompānijām, kas nodarbojas ar informācijas mijiedarbību, lai nodrošinātu balss pakalpojumu paketes, kā arī pakalpojumu paketes, kas saistīti ar datu nodošanu uz mobilām ierīcēm.  

 

Perspektīvas

 

Treideri uzmanīgi seko līdzi kompānijas Alibaba IPO, jo tiek sagaidīts, ka tas dos grūdienu tirgiem. Vajadzētu atzīmēt, ka Ķīnas elektroniskās komercijas tirgus ir pieaudzis par 120%, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, sākot ar 2003. gadu. Šogad tiek plānots pieaugums līdz  $283 miljardiem, tādējādi, tas apsteigs ASV e-komercijas tirgu. Turklāt, cilvēku skaits, kas veic pirkumus Ķīnā caur internetu, ir vairāk kā divkāršojies pēdējo trīs gadu laikā, sasniedzot 250 miljonus cilvēku. Ņemot vērā pieaugošo cilvēku skaitu, kuri izmanto interneta veikalus, un pārējo valsts iedzīvotāju skaitu, kuri izmanto Internetu, analītiķi prognozē, ka e-komercijas tirgus līdz 2020. gadam pieaugs no $420 miljardiem līdz $650 miljardiem. Kompānijas Alibaba dibinātājs Džeks Ma paziņoja, ka vairākuma Ķīnas mazumtirdzniecības uzņēmumu nepietiekamā attīstība, kas neiziet Interneta tīklā, ļaus elektroniskajai komercijai attīstīties ātrāk un plašāk Ķīnā, nekā citās attīstītajās valstīs. Ņemot vērā visus šos faktus, investori pieļauj, ka kompānijai Alibaba vēl ir kur augt.

 

Galvenie analītiķi uzskata, ka labs IPO novērtējums varētu kļūt par sākumu ievērojamai augšupejai. Viņi apgalvo, ka, ja Alibaba spēs saglabāt līdera pozīcijas savā sfērā un paplašināt savu darbības sfēru, tad pēc pieciem gadiem kompānija spēs kļūt par vienu no visvērtīgākajām kompānijām pasaulē, kas izvērtīsies darījumu veikšanā ar tās platformu starpniecību, iespējams, par summu vairāk kā $1 triljons ik gadu.

 

Ņemot vērā visas šīs daudzsološās perspektīvas, vai esat izskatījuši iespēju investēt kompānijā Alibaba?   

 

Uzzināt vairāk par akciju un valūtu tirdzniecību var pie kompānijas TeleTrade Europe ekspertiem, www.teletrade.dj.lv.

Bookmark and Share
Top.LV